LT | EN

OPEN CITY

Teritorija yra Vilniaus centrinėje dalyje, Naujamiestyje. Ją sudaro trys neišsiskiriantys kvartalai, nors turi daugiau industrinio paveldo ir funkcijų įvairovės nei kiti aplink esantys kvartalai. Tai artima centrui teritorija: lengvai pasiekiama viešuoju transportu ar net pėsčiomis. Šio kvartalo regeneracija kilo iš gyventojų iniciatyvos. Svarbu tai, kad ten gyvenantys ieško pigesnio būsto ar ofiso miesto centre ir vertina galimybę aplinką susikurti patys. Todėl bet kokios architektūros primetimas jau esamai kūrybinei bendruomenei gali neveikti ir neprigyti.

esama situacija-01

Siekiama sukurti visiems Naujamiesčio kvartalams tinkantį scenarijų, akcentuoti tam tikrus svarbiausius teritoriją formuojančius elementus, tuo pačiu vengėme konkrečių architektūrinių sprendinių, kurie priklauso nuo labai daug  kintamųjų, kurių iš anksto niekas žinoti ir įvertinti negali. Pagrindinis tikslas suformuoti strategiją ir veiklos principą. Rėmus,  kuriuose galėtų veikti kūrybiška bendruomenė.

Atgaivinimo projektai mieste paprastai trunka ne kelerius metus, todėl labai svarbu įvertinti, kad bėgant laikui keisis politinis ekonominis ir socialinis klimatas. Visiems šiems netikėtumams įveikti reikia stiprios bendruomenės turinčios savo identitetą. Šiuos tris kvartalus matome kaip būsimą Naujamiesčio centrą – atvirą, margą ir nuolat gyvą. Todėl mūsų projektas daugiau scenarijus, veiksmų planas.

 

apibrezta ter-01

 

Vieno unikalaus traukos objekto atsiradimas prieštaringai vertinamas profesinėje literatūroje (bilbao efektas) mūsų nuomone šiuo atveju visiškai neveiksmingas. Teritorija ir taip susiskaldžiusi, be to traukai sukurti reikia ne vieno taško, o jų komplekso.

Vieningos urbanistinės idėjos kūrimas neįmanomas dėl teritorijos fragmentacijos, menko savivaldybės vaidmens ir didelio investicinio kapitalo nebuvimo. Tikėtis, kad teritorijos tvarkymo projektu užsiims vienas operatorius beveik neįmanoma.

Vientiso trakto, vidinės ašies jungiančios visus tris kvartalus kūrimas neįmanomas dėl kelių priežasčių. Pirma,  vietomis matome didelį tankį, perimetrinį užstatymą, žinome, kad vienas pastatas gali priklausyti net keliolikai savininkų, todėl net nedideli griovimai labai komplikuoti. Antra, tokios vidinės ašies buvimas dažnai lieka nežinomas ir nematomas likusioje miesto dalyje. Trečia, tokia vidinė struktūra turi menkas arba beveik jokių galimybių plėstis, prisijunti ar integruotis.

 Scenarijus

  • Pažymime, išskiriame teritoriją, sukuriame impulsą
  • Kvartalų vidų ir išorę charakterizuojame skirtingai
  • Kvartalų viduje esantys pastatai ir objektai sujungiami bendra trasa
  • Gerinamas gerbūvis, sprendžiamas automobilių ir žalių plotų klausimas
  • Griaunama, perstatoma, užstatoma

Impulsas

Pirmiausia apibrėžiame teritoriją. Prekybą, kūrybines jėgas ir iniciatyvas siekiama „išnešti“ į gatvę. Taip šios veiklos bus labiau pastebimos prieinamos. Siūlome sukurti vieningą dizainą šaligatviams, gatvių atkarpoms ribojančioms kvartalus ir pirmiesiems pastatų aukštams, urbanistiniams baldams. Pačiu paprasčiausiu būdu teritorija išskiriama iš pilko naujamiesčio. Tokiai teritorijai suteikiamas vardas, ji tampa įdentifikuojama miestiečio sąmonėje. Vadinasi, dirbantys ir gyvenantys šioje teritorijoje save sieja su tam tikra bendruomene. Šaligatvių ir gatvės erdvės dizainas paprastas ir lengvai įgyvendinamas sprendimas leidžiantis suvienyti jau gyvenančius ir dirbančius bei pritraukti naujus bendruomenės narius.

raibuliai-01

 

Tokių regeneracijų kickstarteriai pasižymi paprastu lengvai įgyvendinamu, tačiau kūrybišku ir įtraukiančiu dizainu. Pvz. Jakoministraße and Klosterwiesgasse instaliacija Ready. Steady. Go! Šiuo projektu regeneruojami kvartalai apibrėžiami raudonu bėgimo taku. Panašaus efekto siekiama meninėmis instaliacijomis Frankfurto gatvėje,  Brazilijos favelose, Wuppertal gyvenamajame rajone Vokietijoje.

Dviguba struktūra

Siekiama, kad visi pastatai turintys fasadą į gatvę, ten pat turėtų ir savo pagrindinį įėjimą (įėjimus), kur galima maksimaliai įrengiamos parkavimo vietos palei gatvę. Siekiama, kad klientai neturėtų priežasčių sukti į kvartalo vidų. Taip pat, kad neliktų nesaugių atkarpų, kur nėra žmonių, langų vitrinų. Siekiama kad visas trijų kvartalų perimetras taptų gyvas, kviečiantis, aktyvus.

Palei pastatus visu perimetru turi eiti pėsčiųjų takas. Srautai organizuojami tokia tvarka: gatvė, parkingas, žalia juosta (medis), pėsčiųjų takas (dviračių takas), pastatas.

Dabar, kvartalų vidus primena vidinį kiemą į kurį patenkama pro vartus. Tai silpnina tiek kvartalo vidaus ir išorės ryšį tiek integraciją į miestą. Reikėtų atsisakyti vartų ir sargo būdelės įvaizdžio, o saugumą užtikrinti kitomis priemonėmis. Pėsčiųjų, dviratininkų ir automobilių trasos su miestu turi jungtis tiesiogiai, jų negali riboti tvoros vartai ar užkardai. Vidinių trasų charakteris turėtų skirtis dizainu, erdvės proporcija. Prekybą, kūrybines jėgas „išnešant“ į gatvę, kiemuose atsilaisvina erdvės gyventojams, laisvalaikiui, žaliems plotams.

Vidus ir išorė-01

 

Vidinė kvartalo trasa

Siekdami išlaikyti įvairovę ir vertindami visus teritorijos dalyvius vienodai, siūlome teritoriją pradėti tvarkyti nuo vieno pagrindinių miesto elementų, gatvės. Įvertinami egzistuojantys takai ir trasos, nusistovėjęs savas ritmas. Planuojama visus dalyvius jungianti D3 kategorijos gatvė einanti kvartalo vidumi. Eismas ribojamas ženklais, dangomis, pirmenybė suteikiama pėstiesiems. Viduje esantys pastatai turi naują adresą, atsiranda tokios sąvokos kaip paradinis fasadas, ūkinis kiemas. Siekiant sklandaus judėjimo, griaunamos tvoros, įrengiama visa infrastruktūra. Gatvės atsiradimas atskiria viešą ir privačia erdvę. Automobilių transportas nedraudžiamas, bet ribojamas. Siekiant nepakenkti verslo interesams numatomos vietos klientams gatvėje. Gyventojai ir darbuotojai skatinami automobilius laikyti automobilių saugykloje.

pjuvis-01

Stogai skirti automobiliams. Medžių vieta ant žemės.

Būdingiausia naujamiesčio viešoji erdvė yra gatvė ir vidiniai kiemai pritaikyti fabriko darbuotojų poilsiui. Sujungdami visus pastatus gatve, taip pat sujungiamos ir atsiradusios erdvės, sukuriama sistema, pėsčiųjų takų įvairovė. Žmonių judėjimas kvartalo viduje suteikia saugumo ir jaukumo jausmą, įtraukai praeivius.

Parkavimas iš kiemų iškeliamas ant stogų arba į automobilių saugyklas. Kiemai atlaisvinami poilsiui ir bendravimui. Pagrindinis principas: ant stogų arba į kitus lygius keliamas ne žmogus ir viešosios žaliosios erdvės, o automobiliai.

Griaunami vos keli pastatai. Pagrinde tai menkaverčiai statiniai blokuojantys patekimą į vidinį kvartalą. Siūloma griauti pastatą VGTU kieme. Taip pat pertvarkyti kitą pastatą be adreso į daugiaaukštį parkingą. Numatomas parkavimas ant  gamyklos stogo prie lofto.

Teritorijos centre formuojamas parkas. Amatų gatvė – alėja. Likusį plotą siūloma užsėti paprasta žole. Kuriama atvira, neformali, visiems prieinama, daug investicijų nereikalaujanti erdvė – parkas.

gerbuvis-01

 

Plėtra

Susiformavus tvirtai bendruomenei, apibrėžus ir sutvarkius tiek teritorijos išorę tiek vidų. Įvertinus didžiausias vertybės ir galimybes galimas naujas užstatymas antstatais. Vėliau galima planuoti miesto mastu atpažįstamas dominantes, ženklus.

Užstatymas labiausiai reikalingas vidurinio kvartalo kampuose Naugarduko ir Švitrigailos bei Vytenio gatvių sankirtose, bei vietoje dabartinių autoremonto dirbtuvių, adresu Kauno g. 27 ir  Amatų g. 9.  Antstatais siekiama paįvairinti monotoniškas Švitrigailos ir Vytenio gatvių išklotines.

 

nauaj statyba-01

 

 

Komanda: metrO & Edgaras Kordiukovas

 

© UAB Metro architektūra. Visos teisės saugomos. Sprendimas Solo Systems